Itseluottamus ja -arvostus ovat asioita joita soisin roppakaupalla ihmisille, jotka ajelehtivat elämäntapamuutosten myrskyssä. Myrskyssä, mikä aiheutuu siitä että käymme jatkuvasti sisäistä taistelua siitä mihin tämä tie johtaa. Miten tälläkään kertaa pääsen alkua pidemmälle?
Piuhat päähän, vai vyö patjan alle? Kuluttajille suunnattuja unen laatua mittaavia laitteita on tänä päivänä jo monia erilaisia ja saamme niiden avulla hyvää arviota palautumisemme tasosta sekä muutoksista siinä. Onko laitteisiin uskominen vai pitääkö lähteä yliopistosairaalaan aivosähkökäyrää tallentavaan unipolysomnigrafiaan?
Lähes kaikkien valmennettavien kanssa keskustestelemme näyttöpäätetyön ergonomiasta. Itse näen asian niin, että ergonomia todellakin kannattaa rakentaa optimaaliseksi, jotta vapaalla ei tarvitse työstää auki lihaksia, joissa aineenvaihdunta jumittaa. Usein koemme, että mikäli työ ei ole pelkkää näyttöpäätteen ääressä istumista, ei ergonomiallakaan ole suurta merkitystä.
Jo vuosia sitten kuntoilupiireissä tutuksi tullut HIIT (high intensity interval training), eli kovatehoinen intervalliharjoittelu houkuttaa edelleen monia kiireistä arkea eläviä ja omaa ajankäyttöään ja kuntotasoaan optimoivia kuntoilijoita.
“Kyllä se uni tulee, kun on sen aika.” “Haudassa univelat kuitataan.” Lähes jokainen meistä on elämänsä aikana kokenut tilapäistä unettomuutta ja sitä voidaan pitää osana normaalia elämää. Kun unettomuus pitkittyy tulee yöstä suoritus – maratoni, joka käydään läpi yöstä toiseen.
Kuinka usein on tuntunut siltä, että vasta nukutun yön jäljiltä voisi vetäistä toisen samanmoisen heti perään? Tai että vapaapäivänä kellon ympäri nukkuminen ei virkistä yhtään enempään kuin vajaamittaiset unet arkena. Firstbeat-mittaus auttaa.
Viime viikkoina on käyty paljon keskustelua pyöräilyä ja kävelyä edistävistä toimista. Suomi on sitoutunut nostamaan pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuutta 30 prosenttiin 12 vuoden sisällä. Olen jo hetken aikaa miettinyt sähköpyörää ja mahdollinen tuki sen hankintaan joudutti päätöstäni.
Työssäkäyvä suomalainen on 6 tunnin työkunnossa, loput kaksi tuntia mennään varapolttoaineella. Illat menevät palautuessa seuraavaan päivään, ja viikonloput huilitaan, jotta jaksetaan aloittaa taas sama rumba alusta.