Pulmia palautumisessa – Firstbeat -mittaus avuksi

Kuinka usein on tuntunut siltä, että vasta nukutun yön jäljiltä voisi vetäistä toisen samanmoisen heti perään? Tai että vapaapäivänä kellon ympäri nukkuminen ei virkistä yhtään enempään kuin vajaamittaiset unet arkena. Salitreeni mahdollisesti junnaa paikoillaan ja painojen lisäämisen sijaan pitää jo tähyillä pienempiä painoja. Missä mättää kun liikuntakin on säännöllistä, riesana ei ole todettuja sairauksia, eikä veriarvoissakaan ole ollut huomautettavaa?

Firstbeat - mittaus

Firstbeat -mittauksen yksi vuorokausi 35-vuotiaalta mieheltä. Ohessa kuvaaja, missä henkilön illalla tekemä intensiivinen treeni heikentää merkittävästi unenaikaista palautumista.

Useat meistä elävät hektistä arkea prässissä, jossa toisella suunnalla puristaa lisääntynyt kuormitus työelämässä ja toisella suunnalla perhe-elämän vaateet. Itse tulee seilattua laineilla, jossa aallon harjalla ollessa arki rullaa eteenpäin usein jopa hetkistä nauttien ja aallon pohjalla taas kaikki käsissä olevat piuhat tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän solmussa. Mitä tehdä siinä vaiheessa kun aallonkorkeus on tuntunut jämähtävän pysyvästi kymmenmetriseksi, eikä aallonharjalle enää hetkiin ole ollut asiaa? Mitä pitää lisätä, vai hetkinen, pitääkö jostakin tinkiä?

Tärkeä voimavara arjessa on hyvä ja palauttava uni. Tiedätkö miten hyvin palaudut unen aikana ja mikäli palautumisessasi on haasteita, mistä ne johtuvat? Yleensä aina elintapoja läpikäydessä löytyy tekijöitä, jotka kuluttavat ajateltua enemmän voimavarojamme ja mahdollisesti elämäntyylimme, jota parikymppisinä elimme, on syytä jättää taakse. Tyhjentävä intensiivinen treeni tuntuu oikealta tavalta nollata pitkä viikon stressiputki, mutta mitä jos olisimmekin valinneet vapaapäiväämme palauttavan lenkin maksimisykkeen hätyyttelyn sijaan?

Esimerkki Firstbeat -mittauksen vuorokaudesta, missä palautumista ei tapahdu juurikaan edes yön aikana.

Unen lisäksi on hyvä miettiä myös kuinka paljon kulutamme voimavarojamme hereilläoloaikana. Hyvään vuorokauteen liittyy palautumista myös hereillä ollessamme ja optimaalisessa tilanteessa palaudumme hetkittäin jopa töitä tehdessä. Voimme kuitenkin löytää itsemme tilanteesta jolloin rentoutuminen ei tahdo olla enää mahdollista ilman paria lasia viiniä. Unen aikainen palautuminen viivästyy alkoholin vaikutuksesta – jo pari illalla nautittua alkoholiannosta näkyy selvästi yön aikaisessa palautumisessamme.

Mitä Firstbeat -mittaus kertoo?

3 vuorokauden mittainen Firstbeat -hyvinvointikartoitus mittaa mm. stressitasoa, palautumistasi ja liikunnan harjoitusvaikutuksia. Mittauksessa näemme minkälainen tasapaino autonomisen hermostomme pääosilla, sympaattisella ja parasympaattisella hermostolla, on arjessasi. Optimaalisessa tilanteessa kehomme pystyy sekä toimimaan pikaisesti että palautumaan tehokkaasti kun sen aika on. Stressittömäksi emme elämäämme saa, mutta “taistele tai pakene” -tilan jäädessä päälle altistamme itsemme erilaisille sairauksille ja uupumukselle. Tarvittavilla elämäntapamuutoksilla voimme tasapainottaa parasympaattisen hermoston toimintaa.

Ota yhteyttä niin tehdään sinullekin Firstbeat -mittaus. Suuntiman Firstbeat -mittaus sisältää myös henkilökohtaisen Firstbeat-raportin läpikäynnin, palautteen ja ohjeita, miten parannat palautumismahdollisuuksiasi ja edistät kuntoasi.

Toimialue ja tilat

Paikkakunnat, joissa ohjaan asiakkaita ovat pääasiassa Tampere, Lempäälä, Vesilahti, Pirkkala, Valkeakoski, Nokia, Ylöjärvi ja Akaa. Liikunta- ja kuntosaliohjausten paikka sovitaan tapauskohtaisesti. Ravintovalmennus, kartoitukset ja henkilökohtainen opastus tapahtuu työtiloissani Lempäälän Kuljussa.

Yhteystiedot

Suuntima (Y-tunnus 2876113-5)
Anne Lindholm
p. 040 757 2969
anne.lindholm@suuntima.fi